sunnuntai 15. elokuuta 2010

Viuhka

Mietin pitkään mistä esineestä aloittaisin kokoelmani esittelemisen. Mietin ja katselin ympärilleni täällä lapsuuden kodin huoneessani, missä on vain muutamia esineitä kokoelmastani. Sitten katseeni pysähtyi johonkin joka valtaa lähes yhden seinän kokonaan, mutta jää silti harmittavan usein minulta nykyisin huomaamatta. Kai se johtuu siitä, että olen niin tottunut sen läsnäoloon, sen susien rauhoittavaan ja turvallisesti seuraavaan katseeseen.

Ostin tämän upean ja henkeäsalpaavan kauniin viuhkan vuosia sitten pieniltä kylämarkkinoilta. Muistan kuin eilisen mitenkä katseeni osui viuhkaan ja seisahduin henkeä pidätellen paikalleni ihmisvilinän keskellä. Minä tuijotin susia ja sudet takaisin minua. Varovasti hiivin lähemmäksi tiedustelemaan viuhkan hintaa. Olin lähellä hyppiä riemusta kun sain kuulla on tämä kaunis esine maksaisi vain 20 euroa. Lainasin tuon kyseisen 20 euroa serkultani koska olin käyttänyt jo mukaani varaamani rahat. Kotona maksoin rahan takaisin serkulleni. Raivasin huoneeni seinälle riittävästi tilaa ja ripustin viuhkan sänkyni ylle.

Viuhka on 1,5 metriä leveä. Kuva on maalattu suoraan kankaaseen joten viuhka on ainut laatuaan. Valitettavasti taiteilija ei ole signeerannut työtään joten en tiedä kuka on tämän henkeäsalpaavan kauniin kuvan maalannut. Voi olla että jollain muullakin roikkuu samankaltainen viuhka seinällä jos taiteilija on maalannut saman kuvan useampaan viuhkaan.

2 kommenttia: